Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر، گروه فرهنگ و اندیشه: درباره عاشورا روایت‌های‌مختلفی شنیده می‌شود که با وجود اشتراک در اصل موضوع، جزئیات آن‌ها با یکدیگر متفاوت است. یکی از مواردی که بیش از دیگر موارد به این مسئله دامن می‌زند، پرداختن به حاشیه‌هایی است که برای مخاطب هیچ آورده‌ای جز شک و تردید ندارد.

مهدی قزلی نویسنده کتاب «قصه کربلا» تلاش کرده با توجه به این نکته، اثری روان و به دور از هرگونه اضافات و حاشیه را تحویل مخاطب دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نکته دیگری که باید درباره این کتاب گفت این است که قطع کتاب نه رقعی است و نه وزیری و این به‌خاطر حاشیه‌نگاری‌های ادبی شسته و رفته‌ای است که در برخی صفحات وجود دارد.

به همین بهانه گفتگویی با او داشته ایم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

* در ابتدای کتاب یک عبارت جالب داشته که نوشته بودید «تقدیم به حر و جون» کمی درباره انتخاب این شخصیت‌ها توضیح بدهید؟

احساس قرابت بیشتری نسبت به آنها داشتم. البته ما با آنها خیلی فاصله داریم. اما به لحاظ اتمسفری که آفریده شده احساس قرابت بیشتری دارم. یعنی فکر می‌کنم که باید با اینها سلام و علیک کنیم.

* کتاب «قصه کربلا» سفارش جای خاصی بود؟
نه خودم نوشتم.

* تحقیق و نگارش کتاب چقدر طول کشید؟

تقریباً می‌توانم بگویم بسیار زیاد؛ خب همانطور که می‌دانید برای نوشتن آثار یک بخش متمرکز داریم و یک بخش غیر متمرکز و من می‌توانم بگویم تمام زندگی و بخش متمرکزم بر روی این اثر بود و شاید بتوان گفت یک تا دوسال تحقیق آن به طول انجامید.

* درباره حاشیه نگاری کتاب توضیح مختصری می‌دهید؟

در کتاب آرایی‌های قدیم یک حاشیه سفیدی باقی می‌گذاشتند و بعضی از افراد می‌آمدند در آن حاشیه، چیزهایی را یادداشت می‌کردند. جریانی که در وسط صفحه می‌گذرد (متن کتاب) یک جریان زمانی، منطقی و تاریخی است. جریانی که در کنار و حاشیه کتاب می‌گذرد، کمی ادبیاتش بیشتر است، حالش بیشتر است، حسی تر است، زبان حال و مکمل است.

* چیزی که در کتاب قصه کربلا کاملاً مشهود است، این است که آقای قزلی از حاشیه‌ها دور شده و اصل ماجرا را روایت کرده است. این را قبول دارید؟

بله آنقدر حرف‌های نامربوط و غلط درباره عاشورا گفته اند که داد یکی مثل آقای مطهری را هم درآورده اند. نکته بعدی اینکه این حواشی بدون فایده است و اطلاعات یا احساسات جدیدی را به آدم منتقل نمی‌کند، و سعی کردم همه اینها را پیرایش کنم چون با اضافه کردن و پیرایش می‌شود تمامی این حرف‌ها را زیبا کرد.

* به نظر شما شعر و نثر عاشورایی از یکدیگر جدا و قابل تفکیک هستند یا خیر؟

ببیند، شعر و نثر کاملاً دو ساحت مجزا از یکدیگر هستند، نه یکدیگر را تأیید می‌کنند و نه رد می‌کنند. شعر فقط با احساس سر و کار دارد اما نثر تاریخی مجموعه‌ای از اطلاعات است که در یک زبان ادبیاتی ارائه می‌شود و در یک نگاه مینی مالیستی به معنای کم هم زیاد است، (زیادی حرف نزن، برو سراغ اصل موضوع) به این نگاه ادبیات، موضوع تاریخ و زبان حال را هم اضافه کنید؛ من هم برای اینکه این نکات با یکدیگر اشتباه نشوند حاشیه‌ها را درست کردم، مطالب را از وسط جدا و در حاشیه قرار دادم یعنی اگر یک نفر بخواهد فقط تاریخ بخواند بهتر است حاشیه‌ها را بخواند و اگر یک نفر بخواهد تاریخ بخواند و گهگاهی رویش فلفل و نمک بزند باید حاشیه‌ها را هم بخواند.

شعر و نثر کاملاً دو ساحت مجزا از یکدیگر هستند، نه یکدیگر را تأیید می‌کنند و نه رد می‌کنند. شعر فقط با احساس سر و کار دارد اما نثر تاریخی مجموعه‌ای از اطلاعات است که در یک زبان ادبیاتی ارائه می‌شود و در یک نگاه مینی مالیستی به معنای کم هم زیاد است

* به نظر شما ادبیات عاشورایی تا چه اندازه‌ای می‌تواند در انتقال مفهوم عاشورا کمک کننده باشد؟

اگر ادبیات نمی‌تواند، چه چیزی می‌تواند این کار را انجام دهد؟ هیچ چیزی بهتر از ادبیات نمی‌تواند این کار را انجام دهد. البته فکر می‌کنم کارکرد اشک باید از جامعه امروزی ما حذف شود. اشک برای دوره‌ای بود که ما شیعیان تحت فشار بودیم، در اقلیت بودیم حتی نمی‌گفتیم این گریه برای سیدالشهداست؛ ولی الان دیگر در قدرتیم یک زمانی اشک کارکرد داشت امام سجاد فقط یک بند می‌نشستند و گریه می‌کردند، تا بپرسند چرا گریه می‌کنند و بتوانند توضیح دهند. الان ما در قدرتیم. ما در دوره احد نیستیم، در دوره بدر هستیم، در دوره شعب ابی طالب نیستیم، در دوره بدر هستیم. در قدرتیم و رویکردمان نسبت به ماجراهای عاشورا فرق می‌کند.

* همانطور که می‌دانید قدیمی ترین مقتلی که وجود دارد ۲۰۰ ‪ سال با واقعه عاشورا فاصله دارد. کتاب‌هایی که بعد از آن نوشته شده، تا چه اندازه مستند و بدون خرافه است؟ ‬‬‬

روشن است آنچه که از معصوم به ما رسیده اصل ماجراست. در تاریخ هم روش‌های علمی برای عرضه آن وجود دارد: عرضه تاریخ به سیره، تاریخ به تاریخ، تاریخ به قرآن، تاریخ به روایات و مقایسه اینها با همدیگر نکاتی هستند که مورخین شیعه از داخل آن، خطی درآوردند. حالا سوال این است که آیا این خط دقیق دقیق است؟ قطعاً نه!

* شما از چه منابعی برای نگارش کتاب استفاده کردید و آنها را معتبر دانستید؟

مقاتلی که چند نفر آنها را تأیید کردند، درباره شأن نکته‌ای گفتند. از منابع جاری و مقتل های معلوم و معروف. البته قصه کربلا یک کار پژوهشی نیست. من سعی کردم مستند و مستدل کار کنم؛ ولی کار پژوهشی نیست. این کتاب برای مردم نوشته شده، برای پژوهشگر نوشته نشده، اما سعی کردم محتوای کتاب محتوایی جدی و مستند باشد.

* کتاب «قصه کربلا» به چاپ هفتم رسیده است. بازخورد مخاطبان در این مدت چه طور بوده؟

کار همیشه کار است، وحی که نیست. بله، بعضی‌ها نقدی به کتاب داشتند؛ می‌گفتند باید از منابع قدیمی تر استفاده می‌کردی. اما بیشتر اظهار لطف بود. دلیلش را می‌توانم درک کنم که به خاطر حذف حواشی بود که در کتاب وجود نداشت.

شعر و نثر کاملاً دو ساحت مجزا از یکدیگر هستند، نه یکدیگر را تأیید می‌کنند و نه رد می‌کنند. شعر فقط با احساس سر و کار دارد اما نثر تاریخی مجموعه‌ای از اطلاعات است که در یک زبان ادبیاتی ارائه می‌شود و در یک نگاه مینی مالیستی به معنای کم هم زیاد است

* کاملاً مشخص است که کار ساده است و دست اندازی ندارد؟

دقیقاً. هدفم این بود که وقتی کسی کتاب را در دست گرفت، وقتی می‌خواند و به جلو می‌رود، از خواندن کتاب لذت ببرد. من تمام جملات توصیفی که می‌توانست شخص را در هاله‌ای از احترام و در حجابی از تقدس ببرد، از کتاب حذف کردم؛ برای اینکه یک جوان یا نوجوان؛ یک نسل سومی یا چهارمی و یا هر آدمی که الان با گوشی اش کار می‌کند، سریع با کتاب ارتباط برقرار کند.

* به عنوان یک مخاطب به نظرم حاشیه نگاری‌ها بسیار خوب بود.

حاشیه نگاری‌ها در واقع همان ادویه نمک و فلفل است. البته آنها هم مبانی تاریخی دارد، ولی چاشنی ادبیاتش بیشتر از خط روایت تاریخ است.

* به عنوان سوال آخر، انتشارات جام جم در حال گذراندن چه دورانی است آیا همچنان می‌خواهد بر روی روایت‌ها کار کند؟

کتاب به عنوان یک نهال در نشر جام جم تازه جان گرفته، گل کرده و فاصله زیادی با اینکه این نهال تبدیل به باغ شود ندارد. همین الان هم ثمر می‌دهد؛ اما به خاطر برخی مسائل گاهی اوقات کار پیچیده می‌شود و اگر بگذارند همچنان می‌خواهیم که بر روی روایت‌ها کار کنیم.

کد خبر 5560004 فاطمه میرزا جعفری

منبع: مهر

کلیدواژه: انتشارات جام جم مهدی قزلی قصه کربلا ادبیات عاشورایی ادبیات آیینی محرم 1401 حسینیه مهر روایت محرم هوشنگ ابتهاج عاشورا معرفی کتاب روز خبرنگار هوشنگ ابتهاج درگذشت کتاب و کتابخوانی فرهنگسرای اندیشه شهدای مدافع حرم امام حسین ع محمد مهدی اسماعیلی حاشیه نگاری قصه کربلا شعر و نثر حاشیه ها سعی کردم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۱۹۱۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رویکرد جدید ارائه خدمات در شهرداری اصفهان/ تقویت خدمات‌دهی در ایام اربعین حسینی

معاون خدمات شهری شهردار کربلا با بیان اینکه شاهد رویکرد جدیدی از ارائه خدمات در شهرداری اصفهان از جمله سیستم زمان‌بندی حمل زباله هستیم، گفت: امیدواریم بتوانیم تجربیات موفق شهرداری اصفهان را به‌خوبی به شهردار کربلا انتقال دهیم.

علی یحیی‌عبد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به سفر اخیر خود به شهر اصفهان اظهار کرد: با دعوت رسمی شهردار اصفهان به اصفهان آمدیم و در هفته فرهنگی اصفهان با جشنواره پوپک افتخار حضور در نصف جهان را داشتیم.

وی افزود: به دلیل اشتراکات بین شهرداری‌های اصفهان و کربلا و مردم این دو شهر، علاوه بر جشنواره‌ای که در آن حضور داشتیم، با شهردار اصفهان، معاون خدمات شهری شهردار و تیم استانداری دیدار داشتیم که تمام مباحث حول محور اربعین بود و امیدواریم بتوانیم بالاترین سطح انتقال تجربه را از سوی شهرداری اصفهان داشته باشیم.

معاون خدمات شهری شهردار کربلا با اشاره به دیدار با مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان، گفت: امیدواریم بتوانیم تجربیات موفق شهرداری اصفهان را به‌خوبی به شهردار کربلا انتقال دهیم؛ البته طبق توافق با شهرداری اصفهان مقرر شد در تأمین ماشین‌آلات تخصصی حمل پسماند، جاروی مکانیزه شست‌وشو و کیسه‌های زباله در ایام اربعین به شهرداری کربلا کمک شود.

یحیی‌عبد با بیان اینکه علاوه بر تأمین ماشین‌آلات تخصصی که از اصفهان وارد شهر کربلا می‌شود، برای تأمین نیروهای فنی نیز از شهرداری اصفهان کمک می‌خواهیم، تصریح کرد: طبق توافق طرفین، شهرداری اصفهان حدود دو تا سه هفته یعنی ۲۰ روز قبل از اربعین و سه روز بعد از اربعین به شهر کربلا خدمات‌دهی می‌کند.

وی با بیان اینکه احداث باغ‌های بانوان در سطح مناطق شهرداری اصفهان، باغ پرندگان با نگهداری گونه‌های مختلف پرندگان برای ما قابل توجه بود، ادامه داد: نمونه کوچک باغ پرندگان در شهر کربلا وجود دارد، اما در صدد گسترش آن هستیم؛ بعضی ارتباطات بین شهرداری اصفهان و کربلا ویژه است که در ایام اربعین سال‌های قبل نیز این همکاری را دیدیم.

معاون خدمات شهری شهردار کربلا با بیان اینکه مقرر شد در ایام اربعین مکانی در اختیار شهرداری اصفهان برای اطلاع‌رسانی، فرهنگ‌سازی و آموزش در شهر کربلا قرار داده شود، گفت: نصب بنرهای جمع‌آوری زباله در محل‌های پرتردد به زبان عربی از دیگر اقداماتی است که مقرر شد در اربعین حسینی انجام شود، البته خدمات شهرداری اصفهان در تمام حوزه‌ها در ایام اربعین قابل وصف نیست.

یحیی‌عبد با بیان اینکه شاهد رویکرد جدیدی از ارائه خدمات در شهرداری اصفهان از جمله سیستم زمان‌بندی حمل زباله هستیم، خاطرنشان کرد: مردم اصفهان فرهنگ بالایی دارند و به مهمان‌نوازی شهرت دارند.

کد خبر 751090

دیگر خبرها

  • کتاب پژوهشی «تبلیغ دینی در مسجد؛ رویکردی آسیب‌شناسانه»
  • حضور مرکز گسترش با ۲۲ کتاب در نمایشگاه کتاب تهران
  • رویکرد جدید ارائه خدمات در شهرداری اصفهان/ تقویت خدمات‌دهی در ایام اربعین حسینی
  • وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه بازدید از روند آماده‌سازی نمایشگاه کتاب تهران مطرح کرد؛باید فضای تبلیغی و محیطی تهران در قُرُق نمایشگاه بین‌المللی
  • قدیمی ترین تصاویر رنگی از عتبات عالیات
  • نویسنده سرشناس ایرانی در ۶۳ سالگی درگذشت
  • مجتهدی فلسفه غرب را در بستر تاریخ غربی و ایران آموزش می‌داد
  • نقطه عطف وارثان جبهه دفاع از حرم «حماسه خانطومان» است
  • یک جنگ سرد جدید؟ جنگ جهانی سوم؟ / چگونه می توانیم در این «عصر سردرگمی» حرکت کنیم؟
  • خبر خوب| شهری که پرنده‌ها هم حواسشون به تمیزی هست