Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-06@15:29:58 GMT

واقعه کربلا، خورشیدی در تاریخ است که تکراری نمی‌شود

تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۷۳۴۴۲۹

واقعه کربلا، خورشیدی در تاریخ است که تکراری نمی‌شود

شاهین رهنما می‌گوید: برخی حوادث که در دنیا مثل حادثه عاشورا که قرن‌هاست مثل خورشید در تاریخ می‌درخشد و روشنی بخش دل‌های زیادی در طول زمان و در اقصی نقاط جهان شده است. چطور انتظار دارید تکراری شود.

کتاب «یک دختر بی گوشواره» اثر شاهین رهنما است که سال‌ها در حوزه کودک و نوجوان آثار مختلفی در حوزه فرهنگ عاشورایی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

‌ این کتاب، در سال ۱۳۹۸ در بخش شعر کودک و نوجوان، برگزیده سومین جشنواره کتاب سال عاشورا شد. «یک دختر بی گوشواره» از جمله کتاب‌های منتخب در پویش «از حسین بخوانیم» موسسه انتشاراتی به‌نشر است و به این بهانه ایسنا گفت‌وگویی با این شاعر، درباره ادبیات آیینی برای مخاطب کودک و نوجوان و ... داشته است.

متن این گفتگو را در ادامه بخوانید:

 می‌شود داستان تولد این کتاب را برایمان تعریف کنید؟

یکی از شب های محرم توی اتاق کارم نشسته بودم و عمداً پنجره را باز گذاشتم تا صدای نوحه از مسجد محله را بشنوم.‌ در عالم خودم بودم و در حال مطالعه که با صدای نوحه یاد اتفاقی که در جمع دانش آموزانم در مدرسه بود افتادم.‌ شب قبل یکی از آثار عاشورایی من از رادیو پخش شده بود و آن دانش‌آموز آن را شنیده بود.‌ در کلاس درسی‌ام سوال کرد چرا به موضوعی که مربوط به سال‌ها پیش است و درباره آن هم کارهای زیادی منتشر شده می‌پردازید؟ من کمی مکث کردم و بعد مثالی زدم و گفتم، شما هر روز طلوع خورشید را می‌بینید و از ابتدای خلقت این بوده، آیا این تکراری است؟ اگر یک روز خورشید طلوع نکند چه اتفاقی می‌افتد؟ دانش‌آموز کمی فکر کرد و جواب داد نه تکراری نیست و خسته هم نمی‌شویم.‌ گفتم: طلوع خورشید قرن‌هاست می‌آید و می‌رود و تکراری و خسته کننده نیست، پس چطور فکر می‌کنید برخی حوادث که در دنیا مثل حادثه عاشورا که قرن‌هاست مثل خورشید در تاریخ می‌درخشد و روشنی بخش دل‌های زیادی در طول زمان و در اقصی نقاط جهان شده است تکراری شود! نوجوان‌های دیگر از این تشبیهم استقبال کردند؛ همان لحظه با خودم فکر کردم من که دغدغه چنین کاری با نگاه متفاوتی به عاشورا برای مخاطب نوجوان داشتم چرا اثری در این زمینه ننویسم و بلافاصله این شعر را که بخشی از کتاب است سرودم،

خورشید، هر صبح می‌آید/ با بقچه‌ای از روشنی بر دوش/ آیا کسی تا حال گفته‌ست.‌.‌.‌ خورشید تکراری است؟/ آیا کسی تا حال گفته‌ست/ چون دائماً امیدواریم/ امید تکراری‌ست؟/ یا درکتابی خوانده‌ای که عید تکراری‌ست؟/ آیا توان گفت/ تکرار آن روزی که خورشید/ بر نیزه‌ها رویید تکراری‌ست؟/ آیا خورشید تکراری‌ست؟


و این داستان آغاز یک اثر پر مخاطب شد؟


بله، بعد از سرودن این شعر حس کردم از دریچه‌ای دیگر به عاشورا باید نگاه کنم و بهتر دیدم همین حال و هوا را در کل کتاب حفظ کنم.‌ در ابتدای کتاب سعی کردم حوادث اول محرم را نشان بدهم و به مرور برسم به حوادث بعدتر و در عین حال سعی کردم آهنگ حماسی اشعار حفظ شود.‌ صرفا حوادثی که در تکیه ها و مراسم‌های مختلف از رسانه‌ها مطرح می‌شود نباشد و چون می‌دانستم متفاوت کار کردن اثرگذار است، آن را ادامه دادم؛ البته برخی از اشعار کتاب حین چاپ حذف شده و اگر آن‌ها هم لحاظ می‌شد خط سیر کتاب ملموس‌تر بود و می‌توانست به غنای اشعار کمک بیشتری کند.‌

آیا اشعار کتاب برای مداحی و نوحه‌خوانی هم مناسب است؟


درست است، کل کتاب را می‌توان یک روضه آهنگین به حساب آورد و برای نوحه خواندن مناسب است.‌ اکثر این شعرها را می توان برای ترجیع بند در نوحه ها و زنجیرزنی‌ها استفاده کرد.‌

کدام بخش کتاب را خودتان بیشتر دوست دارید؟


من تمام اشعار این کتاب را دوست دارم؛ چون هر قطعه را با تکه‌های جان خودم سرودم و با آنها زندگی کرده‌ام.‌ البته همه بخش‌های کتاب را دوست دارم اما به عنوان نمونه، بخشی از کتاب را که نگاه متفاوتی به حادثه عاشورا دارد برایتان می‌خوانم؛ تنی خسته بر خاک/ سری روی نیزه/ نه یک سر، بگو لشگری روی نیزه/ نه لشگر، که دریا/ که دیدهست دریای پهناوری روی نیزه؟

به‌نظر شما کتاب «یک کودک بی گوشواره» در دیدگاه مخاطب دلنشین است و توانسته با آن ارتباط برقرار کند؟


در تاثیرگذاری این کتاب می‌توانم بگویم نوجوان‌های زیادی که این کتاب را خواندند مقبولیت شایسته‌ای بین‌شان درباره این کتاب دیدم که خدا را از این بابت بسیار شکرگذارم.‌ این کتاب جوایزی هم به خود اختصاص داده اما بیشتر از جوایز رضایت مخاطب نوجوان برای من اهمیت دارد که وقتی همین اشعار را به صورت دکلمه می‌خواند و برایم ارسال می‌کند نشان می‌دهد با این اشعار ارتباط برقرار کرده که بالاترین جایزه برای من است و ارزشمندتر.‌


دلیل برقراری ارتباط نوجوان با محتوای کتاب را چه می‌دانید؟


متن کتاب اگر به دل نوجوانان نشسته نگاه متفاوتی است که به این واقعه داشتم و سعی کردم از دریچه‌ای دیگر به آن نگاه کنم.‌ تمام اشعار صادقانه و دلی نسبت به عاشورا سروده شده است.‌ تلاش کردم در عین این‌که به محتوای عاشورا لطمه‌ای نزنم دچار شعارزدگی نشوم و از آن پرهیز کردم.‌ خواستم نگاه جدیدی به اثر تزریق کنم و حتی قالب خاصی به نام نیمایی را در تمامی اشعار استفاده کردم.‌ دیگر اینکه در همین سبک نیمایی درازه گویی نکردم و اشعار کوتاه است.‌ همچنین موسیقی را فراموش نکردم و اشعار آهنگین را در اثر گنجاندم و مهم تر از همه وفادار ماندم به اوزان نغمه و نوحه‌هایی که از سالهای دور در کشور ما و در جوامع شیعی باقی مانده است.‌

بخشی از آثار شما به موضوع عاشورا و محرم و ادبیات آیینی برمی‌گردد.‌ این علاقه به، نشر چنین آثاری را در چه می‌دانید؟


وقتی به کودکی تا حال خودم دقیق می‌شوم، می‌بینم بخشی از خاطراتم به مسجد رفتن‌ها و سینه‌زدن‌ها و زنجیرزدن‌ها بر می‌گردد.‌ من از ۱۰سالگی در مساجد محله کودکی‌ام، شهرستان املش نوحه خوانی می‌کردم و خاطرات من نسبت به بعضی هم دوره‌ای‌هایم در این‌باره رنگ و لعاب بیشتری گرفته است.‌ علاقه‌ای عاشورایی از کودکی در من نهفته است و دوست داشتم اثری از این جنس و متفاوت برای نوجوان انجام دهم.‌ پیش از این برای گروه‌های دیگر نیز آثار آیینی و دینی داشتم اما اینجا خواستم برای مخاطب نوجوان که بسیار حساس و تاثیرگذار است هم اثری جدید ارائه دهم.‌


نویسنده ادبیات آیینی برای این‌که اثری در خور و متناسب با مخاطب به ویژه نوجوان داشته باشد چه مسیری را باید طی کند؟


ادبیات به خودی خود نشر آیین ادب و اخلاق است و در فرهنگ اسلامی و شیعی آیینه تمام قد ارزش‌هاست که با روح و جان آدمی عجین شده و نشان از خداباوری و مهرورزی و تمامی ارزش‌های اخلاقی و انسانی است.‌ وقتی صحبت از ادبیات آیینی برای گروه سنی نوجوان می‌شود که سنی حساس و متفاوت و تا اندازه‌ای جاه‌طلب از نوع مثبتش است، نوجوان مسائل را دیر می‌پذیرد و اهل فکر و استدلال است.‌ بنظرم کار کردن برای این گروه سنی مثل راه رفتن روی تار مو می‌ماند.‌ اگر به هر جهتی شتابزده و گرایش غیر متعادل پیدا کنیم نتیجه‌اش پرت شدن است و صد البته هر پرت شدنی در هر جهتی آسیب‌هایی به دنبال دارد و اگر بیشتر از حد معمول و غیر منطقی به این تار مو فشار وارد شود موجب پارگی و نتیجه‌اش سقوط خواهد بود و به هدفمان نخواهیم رسید و چه بسا نتیجه معکوس بدهد.‌ ما که قصد ترویج فرهنگ و آیین دینی را داریم شاید ضد آن عمل کند و نوجوان ما زده شود.‌

-اهکار شما برای پرت نشدن و جلوگیری از این انحراف توسط نویسنده چیست؟


اصل اول هر اثر ادبی که اینجا اثر آیینی مد نظر ماست باورپذیری اثر است.‌ اگر مولف در کنار احاطه و استفاده از متون دینی و احادیث و روایات که لازمه تسلط به ادبیات دینی است و در کنار آن از ابزارهایی فنی و علمی نوشتن برخوردار نباشد و تجربه کافی در این زمینه نداشته باشد نوجوان و جوان نمی‌تواند با اثر ارتباط برقرار کند.‌ این فرایند به کرات در آثار مختلف دینی دیده شده که نوجوان به آن اثر، علاقه‌ای نشان نداده است؛ بنابراین احاطه نویسنده به متون دینی شرط لازمی هست اما برای نوشتن کافی نیست.‌ نویسنده حتما باید از ابزارهای فنی برخوردار باشد.‌ اگر در سرودن و نوشتن برای مخاطب نوجوان و فکر او ارزشی قائل نباشیم و به قولی او را دسته‌کم بگیریم مخاطب با آن ارتباط برقرار نمی کند، خواه این اثر آیینی باشد یا غیر آن.‌ شایسته است محتوایی که قصد عرضه آن را داریم شعارگونه نباشد و به صورت غیرمستقیم روی فکر و ذهن نوجوان تاثیر بگذارد.‌

فکر می‌کنید چه عامل یا عواملی باعث شده آثار حوزه ادبیات آیینی در حوزه نشر، آن‌طور که باید و شاید مورد توجه مخاطب قرار نگیرد و ما صرفا شاهد موفقیت و انتشار و تبلیغ برخی آثار به ویژه کتاب در این حوزه هستیم؟


در حوزه ادبیات دینی برخی دستگاه های دولتی و غیر دولتی که وظیفه ترویج این نوع محتوا را دارند متاسفانه نگاه ترویجی و مکانیکی و خشک در تولید را ترجیح می‌دهند.‌ چون در حوزه زیبایی‌شناسی اطلاع چندانی ندارند معمولا از عواملی جهت همکاری استفاده می‌کنند که صرفا اطلاعات دینی و معرفتی داشته اما از مهارت نوشتن و سرودن بی‌بهره‌اند و از اهل فن کمک نمی‌گیرند.‌ وقتی از اهل فن صحبت می‌کنیم منظور ما در همان رشته هنری است که اثر ارائه می‌شود.‌ مثلا در حوزه سینما از کسانی بهره گرفته شود که سینما را به خوبی بشناسند، در حوزه ادبیات و موسیقی و عکس هم همین‌طور.‌ چنانچه این اتفاق و سیکل درست در تولید آثار هنری رقم نخورد آن محتوای خوب و ارزشمند به چشم نخواهد آمد و کمکی به جذب مخاطب نخواهد کرد و هدف در آثار آیینی که ترویج فرهنگ اسلامی و دینی است هم نخواهد کرد.‌ البته برخی سازمان‌ها در این بین خوب عمل کردند و نگاه فنی به موضوع و همه جوانب را در نظر گرفتند که نشان می دهد قابل ارائه بوده و ارزش خواندن داشته که یکی از آنها موسسه «به نشر» است که در تولید کتاب حساسیت خاصی دارد.‌ با نویسندگان اهل فن کار میکند که از علم و آگاهی در حوزه کودک و نوجوان برخوردارند و احاطه در محتوا و توانایی نوشتن دارند.‌


 نظرتان درباره پویش «از حسین بخوانیم» چیست؟


پویش پسندیده‌ای است، هر حرکتی از این دست می‌تواند به انتشار فرهنگ آیینی کمک کند و برای تمامی جوامع دینی و اسلامی راهگشا باشد.‌ البته شایسته‌تر این است که از رسانه‌های دیداری هم این پویش‌ها تبلیغ شود و حتی بعضی از صفحات کتاب‌ها با صدای نویسنده خوانده و پخش شود؛ هم در فضای مجازی و هم رسانه‌های رسمی.‌ همچنین خوب است که برخی کتاب ها را رایگان در اختیار مخاطب علاقمند به این مفاهیم قرار دهند تا راحت‌تر در این پویش‌های مطالعاتی شرکت کنند.‌

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: یک دختر بی گوشواره شاهین رهنما ارتباط برقرار کودک و نوجوان ادبیات آیینی مخاطب نوجوان برای مخاطب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۳۴۴۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رسیدن علیرضا سرلک به المپیک با فرمول تکراری

قانون کسب سهمیه و حضور در المپیک که پیش از این در مورد چهار وزن کشتی آزاد و فرنگی اجرایی شد، درباره علیرضا سرلک نیز صادق خواهد بود. - اخبار ورزشی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، پیش از اعزام پنج نماینده ایران به مسابقات گزینشی آسیایی، عنوان شد که هر کسی بتواند در بیشکک سهمیه المپیک را بگیرد، خودش ملی‌پوش خواهد شد.

تیم آزاد ایران با رحمان عموزاد در 65 کیلو، حسن یزدانی در 86 کیلو و امیرحسین زارع در 125 کیلوگرم در مسابقات جهانی 2023 بلگراد سهمیه المپیک گرفته بود و سهمیه‌های کشتی فرنگی را نیز مهدی محسن‌نژاد در 60 کیلو، محمدرضا گرایی در 67 کیلو، محمدهادی ساروی در 97 کیلو و امین میرزازاده در 130 کیلوگرم در اولین گزینشی المپیک در صربستان به دست آوردند.

بنابراین شاگردان محسن کاوه با احمد جوان در 57 کیلو، یونس امامی در 74 کیلو و امیرعلی آذرپیرا در 97 کیلوگرم و تیم حسن رنگرز نیز با امین کاویانی‌نژاد در 77 کیلو و علیرضا مُهمدی در 87 کیلوگرم راهی مسابقات گزینشی آسیایی شدند که از این جمع فقط جوان در کسب سهمیه ناکام بود و چهار نفر دیگر مجوز شرکت در المپیک را به دست آوردند تا طبق وعده فدراسیون، صاحب دوبنده تیم ملی در المپیک نیز شوند.

علیرضا سرلک هم با همین فرمول به المپیک خواهد رسید. اگر او بتواند در استانبول سهمیه المپیک بگیرد، خودش نیز در 57 کیلوگرم نماینده ایران در بازی‌های المپیک پاریس خواهد بود.

پیش از این میلاد والی‌زاده و احمد جوان نماینده وزن اول ایران در دو مسابقه گزینشی قبلی در بلگراد و بیشکک بودند.

سرلک مدال نقره سال 2021 وزن 57 کیلوگرم را در کارنامه دارد.

انتهای پیام/

 

دیگر خبرها

  • باید و نبایدهای کتاب دینی برای بچه‌های امروز
  • نوجوان خوشابی در مسابقات آسیای ازبکستان تاریخ ساز شد
  • کاهش ازدواج و طلاق در کردستان در سال گذشته
  • کاهش ازدواج و طلاق در کردستان طی سال گذشته
  • مجتهدی فلسفه غرب را در بستر تاریخ غربی و ایران آموزش می‌داد
  • افزایش ظرفیت تولید کاغذ تحریر/ ناشران و مخاطبان کودک و نوجوان حمایت می‌شوند
  • رسیدن علیرضا سرلک به المپیک با فرمول تکراری
  • یک جنگ سرد جدید؟ جنگ جهانی سوم؟ / چگونه می توانیم در این «عصر سردرگمی» حرکت کنیم؟
  • قصه تکراری FIVB: دلتنگی برای این ستاره ایران
  • نویسنده ادبیات نوجوان باید مخاطب را با توانمندی هایش آشنا کند