Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-05-06@18:21:43 GMT

رمز پیروزی انقلاب، اقتدا به نهضت امام حسین(ع) است

تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۷۴۶۳۵۸

رمز پیروزی انقلاب، اقتدا به نهضت امام حسین(ع) است

مسئولین نظام اسلامی باید بدانند رمز موفقیت در تمامی عرصه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و نظامی و در یک کلمه تحقق آرمان‌های انقلاب، تبعیت از معارف حسینی است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از "تیتریک"؛ حوادث تاریخی به دلیل کوچک بودن عناصر و مولفه‌های تشکیل‌دهنده آنها، در همان بطن تاریخ می‌مانند و بُرد اجتماعی پیدا نمی‌کنند و یا به شکل ضعیف امتداد دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تنها واقعه مهم تاریخی که به معنای حقیقی، امتداد اجتماعی دارد و دارای توان فرهنگ‌سازی و تمدن‌سازی در سطح جهانی است و در طول تاریخ توانسته ملت‌های آزادی‌خواه را به صحنه آورده و آنان را از نظر تئوری و عملی پشتیبانی کند، واقعه عاشوراست.   عظمت امام حسین(ع) و جنایات سنگینی که در روز عاشورا در رابطه با امام(ع)، خانواده و یاران باوفای ایشان صورت گرفت، عاشورا را به بزرگ‌ترین حادثه تاریخ تبدیل کرد که امتداد آن تا نهایت تاریخ باقی خواهد ماند.   عاشورا واقعه‌ای است که در یک طرف آن، تمام خوبی‌ها در اوج عظمت متبلور شده و در سوی دیگر، بدی‌ها و جنایات، در نهایت خود بروز یافته است.   عاشورا الگویی برای تمامی سنین در طول تاریخ و واقعه‌ای تحول‌ساز است که فرد و جامعه را با هم به کمال می‌رساند.   بسیاری از قیام‌ها، انقلاب‌ها و مبارزات علیه ظلم و ستم در دنیا، ریشه در قیام امام حسین(ع) دارد و از آن الگو گرفته است و یکی از مهم‌ترین ثمرات این نهضت حسینی، پیروزی انقلاب و تشکیل نظام اسلامی است.   انقلاب اسلامی قیام تمام قد فقیه اسلام‌شناس با همراهی مردم مسلمان علیه نظام طاغوت بود و سبب شد مدل جدیدی از حکمرانی در دنیا مطرح شود که بر پایه مبانی اسلام شکل گرفته است.   مسئولین نظام اسلامی باید بدانند همان‌طور که رمز پیروزی انقلاب، اقتدا به نهضت امام حسین(ع) بود، همانگونه نیز موفقیت در تمامی عرصه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و نظامی و در یک کلمه تحقق آرمان‌های انقلاب، تبعیت از معارف حسینی است.   این موضوع، حقیقتی است که بارها در عرصه‌های مختلف و صحنه‌های گوناگون، تجربه شده و نتایج آن پیش چشم ماست.  
حق‌طلبی، حُریّت، تکلیف‌مداری، مبارزه با ظلم و طاغوت، رعایت حق‌الناس، تسلیم ظلم‌نشدن، امر به معروف و نهی از منکر، دوری از دنیاطلبی، شجاعت در اقدام و ولایت‌پذیری برخی از مولفه‌های مکتب امام حسین(ع) است که مدیران نظام اسلامی باید در سیاست‌گذاری‌ها، برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات خود به آنها توجه داشته باشند.   اینکه امام حسین(ع) کشتی نجات بشریت است، صرفا یک شعار نیست بلکه باید در سیاست ها، برنامه‌ها، راهبردها، اهداف و در یک کلمه در عمل، خود را نشان دهد، پیشرفت و پیروزی در حکمرانیِ مبتنی بر مکتب امام حسین(ع) است.     محمد رضایی؛ فعال رسانه

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: نظام اسلامی امام حسین ع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۴۶۳۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امام صادق(ع) نهضت علمی بزرگی را در جهان اسلام پی‌ریخت

به گزارش خبرنگار مهر، اوج‌گیری فرقه گرایی مذهبی، ورود اندیشه‌های کلامی یونان به حوزه اسلامی و دعوت دینی عباسیان همگی ضرورت تلاش و جهاد علمی را طلب می‌کرد تا اندیشه و معارف اسلامی مکتب اهل بیت علیهم‌السلام با نهضت علمی و اصلاحی بالنده و با پیراستن از آرا و اندیشه‌های ناصواب و التقاطی، از آن‌ها تمایز یابد و مهم‌تر از آن، اصول و قواعد بنیادی اسلام نیز استوار گردد. تجارب تاریخی بعد، بر درستی راه و راهبرد امام علیه‌السلام صحّه نهاد؛ چنان‌که در همه ملل و تمدن‌ها آن‌چه موجب ماندگاری و بقاست، صرف عمل و تکثر عددی پیروان نیست و نبوده است، بلکه اندیشه و تفکر مبتنی بر اصول و قواعد استوار است که ماندگار می‌ماند و مکتبی و دیانتی را مانا می‌سازد.

در دوران آشوب‌زده و بحران‌های سیاسی، دینی و مذهبی که همگی خود را منتسب به دیانت می‌دانستند و در اوج‌گیری فرقه‌ها و تکوین مکاتب و نحله‌های فکری که متأثر از اندیشه‌ورزان دینی بودند، بی‌آن‌که از آبشخور دین بهره‌ای برده باشند، امام صادق علیه‌السلام به صیانت از دین و ترویج ارزش‌های متعالی و ناب آن همت گمارد.

در همین راستا حجت الاسلام حمید احمدی مدیر کمیته فرهنگی آموزشی اربعین در گفت و گو با خبرنگار مهر در خصوص مقام علمی و فکری امام صادق (ع) گفت: امام صادق (ع) با استفاده از سرمایه ارزشمند انسانی تربیت شده در مدرسه دو امام پیشین، نهضت علمی بزرگی را در جهان اسلام پی‌ریخت و با تأسیس مدرسه فقهی که امتداد آن به سایر ساحت‌ها و حوزه‌ها کشیده شد، حیات و بقای شیعه را تضمین کرد. امام در این نهضت عظیم از پرورش‌یافتگان مکتب امامت به شایستگی بهره برد و در شهرهای مختلف که کانون مباحث علمی بود، نخبگان بزرگ شیعه را مرجع دینی و فقهی مردم ساخت، آن‌چنان که حضرت درباره چند تن از بزرگان و فرهیختگان شیعی فرمود: کسی همانند زراره و ابوبصیر لیث مرادی و محمد بن مسلم و برید بن معاویه عجلی، ولایت ما و احادیث پدرم را زنده نکرد. اگر این‌ها نبودند، کسی از ما و احادیث ما اطلاع پیدا نمی‌کرد. این‌ها حافظ دین و اشخاص محل اعتماد پدرم بر حلال و حرام خدا هستند.

وی ادامه داد: این گروه شامل ده‌ها تن از حکماً، متکلمان، محدثان و فقهای شیعی بودند و در کنار ده‌ها عالم فرهیخته دیگر همانند ابن ابی‌یعفور و ابوحمزه ثمالی در این نهضت علمی نقش آفرین بودند.امام در روایات زیادی با تأییدشان، ایشان را در مقام مرجعیت علمی و دینی در شهرها و مناطق مختلف معرفی کرد. چنان‌چه ابوالحسن بن اعین بن سوسن (زراره) که از نوادگان راهب یونانی مسلمان شده بود را در عراق مرجعیت بخشید. و ده‌ها عالم بزرگ و برجسته دور او جمع شدند چنان‌چه ابن‌اَبی‌عُمیر می‌گوید: "من و معاصرینم در کنار زراره همچون کودکانی بر گرد معلم بودیم".

حجت الاسلام احمدی با تاکید بر اینکه امام با شناختی که از توانایی‌های هر یک از این عالمان داشت، گفت: امام آنها را در حوزه خاص علوم اسلامی برای تبیین و بسط و دفاع از آن در هندسه اندیشه اسلامی مأمور ساخت. ابوجعفر محمد بن نعمان احول را به حوزه کلامی در عراق گمارد.ابومحمد هشام بن حکم که جوانی شجاع واز مدافعان سرسخت اندیشه شیعی بود در کنار علی بن اسماعیل میثمی در کلام و جمیل بن دراج، عبدالله بن مسکان، عبدالله بن بکیر، حماد بن عیسی و حماد بن عثمان را در حوزه حدیث مأموریت دادند.

مدیر کمیته فرهنگی آموزشی اربعین اظهار داشت: از دیگر اقدام‌ها و جهاد علمی امام صادق علیه‌السلام در عرصه تبیین و تثبیت نظریه امامت بود. پیدایی‌اندیشه‌های زیدیه، کیسانیه و رواج جنبش‌های مدعی مهدویت و قیام عباسیان، تردیدها و رهیافت‌های گوناگونی را در نظریه امامت سبب شد. امام علیه‌السلام تلاش گسترده‌ای را با تمسک به نصوص دینی و سنت و سیره امامان علیهم‌السلام و آموزه‌های عقلی و دینی در اثبات و استمرار جریان امامت و مختصات آن پرداخت. بیشترین تلاش امام معطوف به دو اصل مهم و بنیادی در امامت بود: اصل "نص در تعیین امام" و اصل "علم امام".

وی در پایان اظهار داشت: این جهاد و تلاش هوشمندانه امام صادق علیه‌السلام، نهضت گسترده علمی و فرهنگی ایجاد کرد که به اصلاح و پالایش اندیشه اسلامی در چارچوب مکتب اهل‌بیت علیهم‌السلام انجامید و لذا امام علیه‌السلام به عنوان بزرگترین اصلاح‌گر فکری با پالایش اندیشه و تفکر اسلامی از پیرایه‌ها و بیراهه‌ها به پاسداری و احیا و صیانت و بالندگی اسلام ناب پرداخت و نهضت بزرگ علمی و فرهنگی را بناگذاشت که مذهب شیعه امامیه به او شناخته و به نام او شهرت یافت و مذهب شیعه به جریان تنومند و بالنده تبدیل گردید و در آن آثار علمی در ساحت‌ها و حوزه‌های مختلف خلق شد که امروز از تراث‌های ارزشمند اسلام می‌باشند.

کد خبر 6096104 سمانه نوری زاده قصری

دیگر خبرها

  • درگیری در حزب حسین الله کرم چند روز مانده به انتخابات مرحله دوم /لیست جدید منتشر شد /برخی کاندیداهای حاضر در لیست مشترک با امنا شائبه تخلف مالی دارند
  • درگیری در حزب الله کرم چند روز مانده به انتخابات مرحله دوم /لیست جدید منتشر شد /برخی کاندیداهای حاضر در لیست مشترک با امنا شائبه تخلف مالی دارند
  • اعتراض برخی از اعضای رزما به ائتلاف با امنا
  • کتاب «رضای انقلاب» در حوزه هنری رونمایی می‌شود
  • اجرای شیوه‌نامه نظام استاد شاگردی در دانشگاه آزاد اسلامی
  • انتشار دست‌نوشته‌ رهبر انقلاب در دفتر کتابخانه وزیری، برای نخستین‌بار + عکس
  • پیام سرلشکر سلامی به مناسبت روز بسیج سازندگی
  • معلمان برای خدمت به علم، در امتداد نهضت امام صادق (ع) حرکت می‌کنند
  • امام صادق(ع) آغازگر جهاد فقه و نهضت علمی اسلامی است
  • امام صادق(ع) نهضت علمی بزرگی را در جهان اسلام پی‌ریخت